Alla inlägg under januari 2008

Av Annajkon - 31 januari 2008 15:34

Idag läser jag i tidningen om ett ämne som är farligt igen, det är ett sötningsmedel som bl.a används i Coca-Cola Light och som jämförs av professern i artikeln med kemikalier för kemtvättar.  Det visar sig att det är ett ämne som går rakt genom kroppen och genom alla reningsverk, vilket innebär att det nedströms mäts upp halter av ämnet som är tusen gånger högre än gränsen för vad som är möjligt att mäta


I början av förra året fick jag information om detta första gången, den finns här Den kommer från Tommy Nilsson på Utbildningcentrum. Han varnade redan då.

Citat ur artikeln " Sukralos visade sig ha släppts på marknaden utan att någon direkt forskning har gjorts varken om hur den påverkar vår miljö eller oss människor. Vid djurförsök däremot har man på senare tid upptäckt att ämnet snabbt leder till att *Tymuskörteln krymper, att lever och njurar förstoras och att produktionen av röda blodkroppar förändras. Andra biverkningar som man upptäckt på människor i USA är andnöd, depression, gaser, diarré, huvudvärk, illamående, ledvärk, magsmärtor, migrän, yrsel, uppsvälld mage och oregelbundna hjärtslag. Detta kan man bl.a läsa i Näringsmedicinsk Tidskrift nr. 2 år 2006. TV visade, för ett tag sedan, ett halvtimmesprogram om olika konstgjorda sötningsmedel där Sukralos dömdes ut helt. 

*Tymuskörteln är både viktig för vårt immunförsvar och för att vi inte ska drabbas av massa konstiga allergier. Personer med elöverkänslighet har ofta en dåligt fungerande Tymuskörtel."  
 


Artikeln i Sydsvenskan i sin helhet.

Av Annajkon - 30 januari 2008 09:06

Idag är det en sådan där grå dag igen, svårt att hitta fyra saker att vara tacksam över så där på rak arm, men när jag tänker efter är jag tacksam över att jag har haft en god natts sömn, att jag vaknar med gott humör, att jag har tak över huvudet och att det faktiskt inte regnar in genom det.

Av Annajkon - 29 januari 2008 09:04

Varje morgon innan jag stiger upp tänker jag ut fyra saker att vara tacksam över, det har jag gjort sedan innan jul och jag har för varje dag hittat fler och fler saker att vara tacksam över. Idag tänkte jag på tystaden, tryggheten, säkerheten och lugnet. Det blir ännu tydligare att det finns så mycket att vara tacksam för när man läser min vän Sabine Garthners mail från barnhemmet i västra Kenya, där blodiga illdåd den senaste tiden har kommit närmare och närmare henne och alla barnen.


Hon skriver: Tidigare har jag varit lite osaker pa hur mycket jag skulle beratta for er hemma, sa manga ar oroliga. Jag har varit kluven mellan  att lugna er eller beratta allt. Har hallt tillbaka lite... Inte langre. Det ar ett helvete manga manniskor ar med om har och framforallt de senaste dagarna har det kommit valdigt nara oss sa nu valjer jag att beratta allt vi ar med om. Informationen behover komma fram.


    Manga mordade i Nakuru (närmsta staden)och rykten gar att Kampi Ya Moto (byn där barnhemmet ligger)  ska rensas pa kikuyu och 2 bussar ar pa vag dit pa eftermiddagen.. Vi ar ca 5 km darifran och majoriteten hos oss ar kikuyu. Vid halv 6 tiden sag vi rok fran byn.
    Detta gar inte langre. Jacinta och jag maste in till Nakuru for att hitta
bevapnade vakter. Chaufforen berattade att dagen innen hade han kort forbi flera lik.Fruktansvart obehaglig stamning i stan.

Vi kor en runda och ser flyttlass i mangder; allt fran folk som kor sina saker
i skottkarror till lastbilar overfulla med mobler och manniskor hogst upp.  Vid vagkanterna sitter folk med sina saker, getter och kor och vantar pa transport. De har flytt med sa mycket de kunde ta med sig.

    Manga man star med jarnror och pangas ( ungefar som en machete ). Manga star i grupper.

    Bilar har brants under natten och det ryker mycket fortfarande fran olika
hall. Mangder med militarer. Det ar forbjudet att fotografera dem men det blev manga foton pa allt annat.

    Vi kom till ytterkanten av stan. Chaufforens ruta var nervevad sa han kunde prata med folk och vid ett stalle blev han radd, de ropade: Ta inte hit vita sa de kan sprida daligt rykte om oss. Har inte namnet pa dem just nu men de kallas for kikuyu maffian. De kraver att manniskor ska leva enligt det gamla traditionella och tycker bl a  inte om vita och vart sjalvstandiga leverne.

    Det var gransen, vi akte in mot centrum igen.

    Alla affarer var stangda, tom bankerna och vi ser mangder med militarer, tungt bevapnade
    Dar vi sitter och pratar syns manga journalister. Nu hander mycket i Nakuru och omnejd. Vi hor att journalister har blivit misshandlade, framst tydligen av den har maffian, de vill inte att det ska rapporteras utomlands. Senare hor vi ocksa att bara nagon ar vit tror de att man ar journalist och kan raka illa ut.


Läs hela mailet i sin helhet.


 

Av Annajkon - 28 januari 2008 13:42

Måndagar brukar alltid vara en del jobb, många mail att svara på och en hel del nya datum till kalendern att lägga in. Jag skulle egentligen till Jenny i Munka Ljungby nu på morgonen, men så kom jag på att jag nog behövde ett telefonnummer och gick in på mailen för att leta efter hennes mail som hon skickade i förra veckan. Då låg det ett nytt mail från henne som berättade att hon var tvungen att ställa in vårt möte. Om jag inte följt min tanke, hade jag åkt iväg till henne och hon hade inte varit hemma. Sånt där händer mig hela tiden.

Av Annajkon - 25 januari 2008 09:59

barnen i Afrika. Sedan december skickar jag pengar varje månad till barnen på Phyllis Memorial Childrens Home i Kampi ya Moto i västra Kenya. Barnhemmet som också har en välfungerande skola har normal 135 barn, men de senaste veckorna har man fått ta emot ytterligare hundratals barn. Oroligheterna är mycket värre än vad vi får läsa om på nyheterna så det finns all anledning att hjälpa till. Enklast sätter du in pengar på barnhemmets eget konto: 90 01 18-1 Pengarna går garanterat till 100% bara till barnen.


Läs mer i artikeln i Sydsvenskan

Läs också Sabine Gartners mail om hur det är på plats.

Av Annajkon - 25 januari 2008 09:19

Ytterligare en fullspäckad dag, började med frukostmöte med Selmorna i Landskrona, vidare till Lund och träffade Susanne HellfalkHÄLSOgruppen, Eva Åkerblom och Eduardo L.Laatzen på Hälsans hus. Sen eftermiddagsfika på Lundia med Marita, för att avsluta kvällen med ett intressant föredrag om Ayur-Veda på Källan i Eslöv. Idag är jag ganska trött och ska "bara" kolla mina mail och skriva lite annat....

Av Annajkon - 24 januari 2008 11:58

En heldag blev det igår, först ett besök hos Maria på Oscarsgården. Hon berättade om sina nya blomster och stenessencer, och visade sitt varma och ombonade healing rum. Vi fikade och utbytte tankar om väldigt mycket. Vidare till Camilla i Lerberget, vi bytte tankar kring Byron Katies bok - Älska livet som det är. (59kr på Internetbokhandeln) Och som avslutning på dagen besökte jag Theresa som är den ekologiska frisören i Ängelholm.


Som ekologisk frisör använder Therese bara naturliga produkter, inga kemikalier i något steg. Jag är glad att det finns möjligheter nu för tiden att välja, speciellt när jag insåg vad jag utsatte mig för (och frisören och miljön) när jag för många år sedan färgade håret med tradionsenliga kemikalier. Huden på huvudet som är så tunn, tog upp gifter som man vid provtagning kunde hitta i kroppen flera veckor senare. Förfärligt när jag tänker på det.


Sen jag började klippa mig hos ekologiska frisörer för fem år sedan har mitt hår blivit fantastiskt, jag kan känna hur bra jag mår men framför allt hur bra håret mår. Frisyren håller sig mycket längre, så jag behöver bara klippa mig två-tre gånger om året.

Av Annajkon - 23 januari 2008 09:01

Det är omöjligt

att inte tro

på det jag ser

och

det är också omöjligt

att se

det jag inte tror på.

LevAnde i Glädje / Ulla Wallin

Presentation


www.ajkon.se

Omröstning

Vilket begrepp av följande är mest relevant för dig?
 alternativ medicin
 komplementär medicin

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i gästboken!


Skapa flashcards