Alla inlägg under maj 2009

Av Annajkon - 31 maj 2009 19:02

Det är så skönt.. Att bada under kristallljuset, det är som att bli rensad på alla plan och pånyttfylld av energi, fast jag är ganske trött efteråt. dagen efter brukar jag vara på språng igen. Underbart. När jag var i Brasilien tog jag många bad och upplevde det på plats, nu är jag så glad att det finns på en mils avstånd från mig, närmare bestämt i Rydebäck. Läs mer!

Av Annajkon - 29 maj 2009 22:22

Vi var ett fyrtiotal som samlats överst i Landstingshuset denna fredagseftermiddag. Inbjudan hade gått ut till förbund, terapeuter, företag inom hälsoprodukter samt andra företag inom branchen.

Syftet var att " Förr eller senare kommer myndigheterna att reglera den komplementär/ alternativmedicinska marknaden i Sverige. En samlad bransch kan göra skillnad i processen och påverka utvecklingen åt "rätt" håll, det håll braschen tillsammans bestämmer sig för. Därför är det viktigt med en kraftsamling av alla inblandade aktörer".


Det var Lena-Maj Andling (MP) som kommit med förslaget och det var också hon som hälsade oss välkomna.


Härefter följer olika redogörelser för alternativa organisationer, ideel eller ekonomisk förening, eller stiftelse.  Alla med sina enskilda fördelar.


Men är det verkligen en ny organisation vi vill ha? Räcker det inte med KAM? Jag förstår av resonemanget

  • att KAM varit i diskussion med Skatteverket och var på väg att läggas ner. men räddades i sista stund.
  • Att registret av terapeuter som alla talade om för några år sedan lagts på is för att ingen ville ta tag i det.

Många förbund tycker att de redan har registering och godkännandeförfarande som räcker för dem och deras medlemmar, de/vi behöver inte en sådan organisation till.

Alla är ense om att något måste göras, även om det verkar vara svårt att hitta en fortsättning, kommer ändå mötet fram till att sammansställa några frågor som alla kan enas om.

På nästa möte ska dessa frågor diskuteras, det blir den 9/10

Vill du info om detta kontakta Susanne Nordling

Av Annajkon - 28 maj 2009 10:05

Igår var jag på ett mycket intressant föredrag om hur din plats i syskonskaran gör dig till den du är. Det var Elisabeth Schönbäck, som under många år forskat på detta som berättade vad hon kommit fram till. Bla. hur platsen i syskonskaran påverkar en hur man väljer sin partner, är man Storasyster, passar man bäst ihop med en lillebror. Är man mellanbarn kan man gå ihop med vilket som, men helst med en lillebror. Har man syskon nära varandra mindre än 18 månader är man pseudotvillingar och ens roll blir inte lika tydlig, vilket kan innebära att man i vuxen ålder känner sig förvirrad.( merparten av alla kvinnliga alkoholister är förvirrade mellanbarn. Är man ensambarn och blir ihop med ett annat ensambarn kan det bli konkurrens och stridigheter om man inte bestämmer sig för olika ansvarsområden att bestämma över. Mycket intressant! Läs mer!


Av Annajkon - 27 maj 2009 14:08

Håller på att förbereda mig inför morgondagens Stockholmsresa. Jag har blivit inbjuden att delta i ett allmänt möte om framtida villkor för komplementär medicinbranschens utveckling på fredag. Det är Organisations och Utvecklingsgruppen för Komplementär Medicin som bjudit in mig.

Av Annajkon - 25 maj 2009 09:22

För några veckor sedan var det väldigt många i min bekantskapkrets som mycket inspirerande berätta om Annika Dahlkvists föredrag och tips på kolhydratfattiga kost. Jag tänkte att detta om något måste vara ett tips till mig, så jag letade vidare på nätet och fann råd å tips om hur man kan gå ner i vikt med hennes kostråd. Så fyllde min pappa  år och sen min syster och inte kan man gå på kalas utan att äta tårta. Men nu har jag bestämt mig för att ge mig iaf 14 dagar av viktnedgång, för det är väldigt konkret det som händer. Känner det mest på jeansen som "faller" från mina höfter.

Det har i sin tur sporrat mig till att röra på mig mer, det är ju betydligt lättare när där är mindre som tar emot...


Forts följer...

Av Annajkon - 22 maj 2009 17:11

Nu är min almanacka sådär full igen, fram till den 9 juni har jag bara två hellediga dagar. Jag åker till Stockholm nästa vecka och innan dess på återträff på kursen En resa i medicinhjulet. Nästa vecka är det dags för nyhetsbrev och veckan därefter är det kundbesök i Malmö, Kristiandstad och Ängelholm. Skönt att ha å göra, men de hellediga dagarna behöver man ibland också planera in och verkligen skriva in i kalendern.

Av Annajkon - 18 maj 2009 09:37

Jag fick ett mail i min mailbox som handlade om vad man kunde göra med mobilen. Först tänkte jag att det var ett skämt, men det ser verkligen realistiskt ut på filmsnutten.Om man bestänker detta, då undrar man ju vad som gentligen händer i hjärnan när man använder mobilen. Har du testat själv? Maila gärna!

Av Annajkon - 11 maj 2009 11:22

..tillbaka in i vardagslunken, denna helgen har varit full av liv. I lördags var jag på "En dag för kvinnan i dig" och deltog  i tre workshops, först om Från skam til lust. Där fick vi titta på fyra bilder och skriva ord som väcktes på ett papper. Meningen var att vi skulle få kontakt med vår skam, men det är inte det lättaste så där bara bland främmande människor. Bilderna var ett naket sköte, en vagina, ett bröst och ett par hand i hand. Visst väcktes många känslor, men jag kände att skammen ville inte, att känna skam är ju i sig något att skämmas för. Vi pratade även i små grupper om hur vi hade fått lära av våra föräldrar om sexualitet och vad av de föreställningar vi bar med oss in i det nuvarande livet.


Gudinnans heliga kraft gav oss vacker sång och meditation, men även upplevelsen att känna Moder Jords andning, genom att  vi fick lägga oss med huvudet på varandras magar. Det var mycket rogivande.


Sexualitet som kraft var en mycket inspirerande workshop som gav många kraftfulla möten med andningen som drivkraft. 


På kvällen var jag på teater och såg Spring Awakening, en pjäs som handlar om den s.k sexualundervisningen på 1800-talet som innebar att kvinnor inte visste något om hur man blev med barn utan plötsligt blev de tjockare och så kom det ett barn ur dom. 

Presentation


www.ajkon.se

Omröstning

Vilket begrepp av följande är mest relevant för dig?
 alternativ medicin
 komplementär medicin

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards