Alla inlägg under oktober 2008

Av Annajkon - 22 oktober 2008 11:51

Det har kommit en nya bok... Salvekvick och kvacksalveri - alternativmedicin under luppen, läs vad Svenska Dagbladet skriver om den.Vad tycker du?

I Massage o Kroppsvårds nyhetsbrev läser jag att nu har även utländsk media börjat ifrågasätta hur länge de svenska myndigheterna kan nonchalera folkets önskan om att få tillgång till mer komplementär medicin. Läs hela artikeln på engelska!

Att det ändå händer något får jag tips om av Marie Lundholm ordförande i  Healing Touch -  det har bildats en ny förening i Sverige för legitimerad personal i vården! Föreningen för Integrativ Medicin www.integrativ-medicin.se


Ett litet axplock från dagens nyhetbrev...

Av Annajkon - 21 oktober 2008 08:33

Jag fick ett mail...Maja Näslund skriver: Jag tror att de flesta av oss anar att framtiden kommer att innebära omvälvningar på många plan. Det finns en mängd teorier, förutsägelser och information på internet, det svåra är att få grepp om vad som kan vara relevant och intressant. Jag har kommit i kontakt med en sida som heter LetsFindOut.tv där man hittar korta och lite längre filmade kanalisereringar, föredrag och intervjuer (från YouTube t ex). Man kan leta under ämnen som Consciousness, Health, Relationships, Environment etc. Det fina med denna sida är att den samlat upp det som är intressant för mig att söka i. Här är länken http://www.letsfindout.tv/. Leta upp det som du är mest nyfiken på just nu.

Jag har sett ett inslag om en bil som går på bara vatten, H2O Car - Water Powered Car, och ett annat inslag om en maskin som producerar mer energi än den drivs med, FREE ENERGY Home Generator . Hoppfulla budskap i dessa tider av förestående energikris. Jag kan inte gå i god för att det håller, du kan kolla själv och se om du tror på det.

Jag har också tittat på ett långt föredrag om Mayakalendern och medvetandets evolution, Ian Xel Lungold: The evolution right now!
Det hölls år 2005 och föreläsaren talar på slutet om den ekonomiska kris som världen kommer att uppleva år 2008. Och nu är vi mitt uppe i den. Om förändringar och framtiden handlar kanaliseringen Farewell to Power. Jag har tidigare tipsat om ett föredrag av en hjärnforskare som fick en stroke och upplevde ett upplyst medvetande. Det är ett av de mest sedda inslagen på YouTube. Har du inte sett det tidigare rekommenderar jag dig varmt Jill Bolte Taylor: My stroke of insight.

Maja Näslund  ger diksha i Lund

Av Annajkon - 20 oktober 2008 12:57

Jag är inne som hastigast i min blogg och ser att sidan besöks dagligen av ett stort antal trogna personer, som med största säkerhet är nyfikna på allt som bara händer. Och jag som har stora ambitioner om att delge det har fullt upp det sådant som tar all min tid... förkylningar, ja det känns som om de avlöser varandra den här hösten. Den första började den 25 september, och precis som jag trodde jag hade blivit av med den, i förra veckan, åkte jag på en variant till. Lite mildare den här gången, men ändå, hosta, nysningar och ont i halsen. Sen var det någon som sa att förkylningar får man när man har mycket att göra....och det har jag ju, ja jag tror iaf att jag har det...håller ju på att bygga ny hemsida... ja inte jag egentligen, men några andra som jag lejt ut arbetet till och denna vecka ska den vara färdig..Känner mig som ett barn på julafton...jag har bara sett ett layoutförslag, och ingenting mer....

Av Annajkon - 14 oktober 2008 12:32

Alla som bokar en prova på behandling under oktober och november får 20% rabatt på sin första Bowenterapi-behandling, gäller även vid köp av presentkort till någon som inte provat Bowenterapi förut.
Det är vår senaste terapeut på hemsidan Jenny Bang - som kommer med detta fina erbjudande till alla som inte provat förr. Jag själv var hos Jenny för något år sedan för att jag hade problem med ett knä och jag blev helt återställd. Därför är jag mycket glad att få presentera denna kunniga terapeut.

Av Annajkon - 10 oktober 2008 08:20

Klangmassage - som är en massageform som har anor från urgamla östliga kunskaper om  hur människan genom klangen lättare kunde komma  i samklang med sig själv och som resultat av det öka sin fysiska, psykiska och själsliga livskvalitet.  

Klangmassage  innebär att man sätter  tibetanska skålar på kroppen och slår an med en kläpp  vilket leder till att skålarna börjar att "sjunga", med andra ord sätts dom  i vibration som ger ett högfrekvent ljud som lägger  sig som en slöja i rummet där behandlingen pågår. Denna vibration som uppkommer pga av skålens sammansättning av tolv olika metaller fortplantar sig ner på cellnivå i kroppen, sätter vattnet mellan cellerna i gungning och på så sätt nås cellen och får bättre förutsättning till självläkning. Nu finns möjlighet att prova på...  Läs mer!

Av Annajkon - 6 oktober 2008 07:44

Del 7 av 8 av programmet Existens. Flera landsting erbjuder alternativa behandlingsformer utöver beprövad vetenskaplig skolmedicin. Många av dessa behandlingsformer har sitt ursprung i buddhism, hinduism och taoism. Vissa läkare talar om att vi står inför ett paradigmskifte, där alternativa behandlingsformer kommer bli allt mer accepterat. Andra läkare menar att det är ovetenskapligt.

Men hur många patienter vet vilket ursprung de alternativa metoderna har och om ursprunget stämmer med den egna livsåskådningen eller övertygelsen? Nu höjs röster för att alternativa behandlingsformer ska varudeklareras. Detta samtidigt som kritiken skärps mot att alternativa behandlingar överhuvudtaget förekommer i den gemensamt finansierade sjukvården.

Medverkar gör bland annat Åsa Nilsonne, läkare och professor och Anton Geels, religionsprofessor i Lund. Programledare är Anna Lindman Barsk.
Texten är hämtad från www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=69738&a=1258637

Där hittar du också en länk till programmet, som ligger kvar på svt:s hemsida till den siste oktober.


Att alternativa behandlingformer, i programmet nämns yoga och qigong, skulle vara hotfulla ur en religiös synvinkel, är något som förvånar mig. Som  jag ser det baseras det  på rädsla och en föreställning att inte alla är ett och att saker som till synes är utanför oss kan skada oss. Programmet låter personer med åsikter som står mycket lång ifrån varandra uttala sig, det gör saken i sig ännu mer intressant. Jag hoppas att dessa utgör ett försvinnande fåtal. Jag har inte någon gång under min verksamhet sedan 1995 stött på dessa åsikter, men det är det kanske någon annan som har?

Av Annajkon - 1 oktober 2008 12:37

Härliga dagar i min trädgård, i sällskap av blommor som fortfarande visar upp sig i all sin prakt. Solrosor och Stockros

Presentation


www.ajkon.se

Omröstning

Vilket begrepp av följande är mest relevant för dig?
 alternativ medicin
 komplementär medicin

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards