Alla inlägg den 6 februari 2008

Av Annajkon - 6 februari 2008 19:28

Igår var jag på produktutbildning i Malmö. Det var verkligen intressant och inspirerande. Jag fick lära mig massor om kosttilskott och fick en hel del tips på hur jag ska kunna må ännu bättre. Som en sån sak som salt, jag väljer oftast hellre örtsalt eller himalayssalt än vanligt salt, det innebär att jag antagligen inte får i mig den mängd jod som jag normalt skulle få i mig om jag ätit vanligt jodberikat salt.

Så fick vi testa om vi hade zinkbrist, genom att ta en liten hutt av en genomskinlig vätska som smakade pecka om man inte saknade zink, men ingenting om man hade zinkbrist. Zink är bra för hår hud, naglar och förmågan att känna smak m.m


Kling-effekten är ett intressant fenomen som jag själv inte råkat ut för, men som kan förekomma i de fall då man äter piller som kroppen inte kan tillgodogöra sig, pga stress och andra faktorer som minskar enzymerna i magsmältningsapparaten. Det som händer är att tabletten kommer ut hel och klingar till i toastolen.


Jo jag fick tips om en produkt som minskar måltidens GI effektivt. Den funkar så att om man äter något som snabbt tas upp i tarmen, tex prinsesstårta på kalas, så tar man en kapsel innan och tillför därmed vattenlösliga fibrer som bromas upptaget av glukos från tarmen, vilket gör att blodsockret hålls på en jämnare nivå.


En annan sak som känns bra är att alla produkter är väl genomtänkta, från förpackningen som alltid är återvinningsbar, till innehållet i produkten som alltid är rent helt utan tillsatser, såsom färgämnen, smakämnen eller konserveringmedel. De har tom tänkt på att ha cellulosa i kapslarna istället för gelatin som det är i många andra kapslar. Och en sån sak som jag aldrig har tänkt på att genom att välja kapslar istället för tabletter undviker de ämnen som binde- och ytbehandlingsmedel som måste till för att den tablett ska bli en tablett.


Nu är produktutbildning något som är för terapeuter och andra kunder, men vill man ändå spana in alla burkar för att sedan handla dem i Hälsokosten eller hos terapeuten går det bra på Helhetshälsa - ett naturligt val.

Presentation


www.ajkon.se

Omröstning

Vilket begrepp av följande är mest relevant för dig?
 alternativ medicin
 komplementär medicin

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards